Friday, August 13, 2010

Citer syahdu........Terima Kasih Mak.............

Pagi tadi saya dapat e-mail dari kawan mengenai kisah pengorbanan seorang ibu. Mungkin, kita sering membaca kisah2 seperti ini. Tapi tak salah sekiranya kita membacanya berulang kali kerana ianya merupakan peringatan untuk diri kita sendiri supaya kita tidak alpa dengan tingkah laku kita terhadap kedua orang tua kita. oleh itu, hayatilah cerita ini...



Kalau nak kira mak aku la harta yang paling mahal, palin

boleh disamakan dengannya.  aku cukup rapat ngan mak aku, dia lah yang tahu dan

ambil tahu kehendak anak-anaknya.  cukup memahami... abah aku orangnya agak garang

masa kami kecik-kecik dulu, pernah kami kena pelangkung dengan dia sebab lambat

mandi pagi nak p sekolah.  sejak hari tu aku dah kurang sket ngan abah.  apa-apa

masalah aku ngadu ngan mak.  mak laa tempat aku bercerita suka duka, mintak tolong

buat keja sekolah.  mintak duit belanja.  kena buli ngan kawan, semuanya mak.  

ngan abah, jangan kata nak mintak, nak bersembang pun tak berani.  abah pepagi

lepas hantar kitorang p sekolh dia p ladang, tengah hari atau petang baru balik.  

abah akan rehat kekadang tidur kat pangkin bawah pokok moktan tepi umah.  macam tu

la abah hari-hari, kami jarang dapat dengar suara dia, tapi kalau dia dah bukak

mulut memang kena.  masa tu kekadang aku rasa ngapa la aku ada abah, kalau ada mak

je kan bagus.  tapi mungkin jugak abah jadi gitu sebab keadaan hidup kami, kami

dulu org susah abah hanya peneroka felda, kerja teruk tapi pendapatan tak seberapa.  


untuk tampung perbelanjaan keluarga dan belanja sekolah kami, mak buat nasik lemak

ngan kuih tepung bungkus.  pkul 5 pagi mak dah bangun bungkus nasik.  pepagi lepas

hantar kitorang p skolah abah singgah letak nasik lemak ngan tepung bungkus kat

kedai makan tepi sekolah.  masa tu nasik lemak sebungkus abah jual 30 sen kuih

tepung bungkus 15 sen.  kekadang tu aku bawak gak 2,3 bungkus nasik lemak jual kat

kawan sekelas dapat duit belanja lebih hari tu.  aku dpat duk ngan mak sampai

tingkatan 3, pastu aku masuk asrama vokesional temerloh.  tapi tetiap minggu balik

kampung, sebab nak makan masakan mak, keras tengkuk aku duk makan nasik kawah,

ikan jeket ngan sawi balak kat asrama.  petang jumaat balik kampung sampai umah

terus cari nasik.  mak setiap jumaat dia dah tau, dia akan goreng ikan plaklin

(ikan temenung), sayur togeh, ulam togeh ngan kacang botol, sambal belacan lada

besar.  tu je favored aku, ada set tu... mamang makan tak ingat punya.  kekadang

tu mak masak kari ayam cair.  kalau kena yg tu, sehari 3,4 kali ulang makan nasik.

duk asrama 2 taun lepas spm aku kerja sementara kat tekam resort, nama je resort

sebenarnya aku kerja dalam ladang gak banci pokok.  gaji rm400.  tu la pendapatan

pertama hasil titik peluh aku sendiri.  hari ambik gaji tu seronok bukan main

macam-macam dah plan nak beli barang.  benda yang paling aku teringan masa tu,

pancing guna mesin.  dapat duit terus p pekan beli, ingat lagi... harga pancing

tu rm75 satu set.


balik rumah petang tu duit lebih bagi kat mak, sebab aku dah janji nak bagi duit

pertama aku kat mak, bayar balik duit minyak moto yang aku mintak kat dia tetiap

ari p kerja.  menitik air mata mak bila dia pegang duit aku bagi tu.  aku ingat

lagi masa tu dia kata "ni bukan duit minyak moto, ni duit kerja anak ma,

alhamdullillah dapat dah ma merasa duit anak-anak".  aku kerja tak lama, aku dapat

surat tawaran p uitm (masa tu masih ITM) shah alam jurusan elektrik panggilan

pertama.  masa tu aku baru balik keja, siap mandi, pastu makan.  mak masak sedap

tengah hari tu.  tengah makan mak cakap "haa.... makan puas-puas, nanti lambat

pulak dapat makan macam ni", aku tanya ngapa.  mak kata ada surat kat depan.  dan

dan aku p ambik baca.  melompat aku masa tu.  aku tunjuk kat mak.  dia kata dia

dah baca tadi.  berair mata mak masa tu, kata dia... lepas dah anak ma 2 orang,

tinggal 2 lagi tu tak tau macam mana.  perbelanjaan aku masuk itm masa tu abg

sulung aku tanggung.  masa tu dia di jepun study dan buat kerja part time jadi DJ.

masa aku part 4, mak bersalin adik perempuan.  kelahiran paling gembira bagi

keluarga kami.  sebab sebelum ni kami 4 beradik lalaki.  abah la orang paling

gembira dah lama dia nak anak perempuan.  adik perempuan ni jugak telah buat

perubahan pada diri abah.  abah dah tak macam dulu.  sesekali aku balik.. abah,

aku tengok abah yang mengasuh adik lebih dari mak.  syukur pda tuhan harap adik

tak merasa seperti apa yang kami rasa dulu.  setahun lepas adik lahir mak sakit.  

tapi tak de la teruk sangat, cuma p klinik je.  lepas sebulan lebih sakit mak tak

sembuh.  abah bawak pegi pada pakar kat hospital mentakab.  diarang ambik semple

darah.  lepas seminggu diorang panggil p hospital semula, dah dapat keputusan.  

ya Allah, mak disahkan kena barah payu dara.  doktor kata, untuk selamat mak kena

operate selewat-lewatnya dalam tempoh sebulan.  bermula dari hari tu kami

sekeluarga tak senang duduk terutama abah.  merata dia cari tempat untuk berubat,

sebab kalau boleh kami tak nak mak di operate.


mak tetiap hari menangis, bukan sebab sakit, tapi sebab dia risaukan adik

perempuan yg masih kecik, apa nasib adik bila dia tak de nanti.  aku cukup tak

tahan bila setiap kali mak tinggal pesan.  "mie... nak bancuh susu adik bubuh susu

2 sudu je.  mie.... kain batik ma ada 3 lai yang baru dalam almari, nanti orang

datang bukak ambik".  air mata memang tak leh tahan.  sampai masa mak terpaksa

operate jugak.  doktor kate kuman kanser tu dah merebak ke paru-paru.  masa tu aku

ambik cuti seminggu dengan dekan.  balik kampung kena jaga adik.  lepas operate

mak dah mula jadi lemah kesian sangat aku tengok doktor nak buat kemo, tapi tak

boleh sebab badan mak trlampau lemah.  lepas 2 minggu mak kat spital.  dia dah

beransur baik.  abah bawak balik.  mak rihat kat umah, tapi tak sepenuhnya, makan

masih berpantang.  mak boleh berjalan, boleh buat kerja rumah macam biasa.  tapi

tak lama, dalam sebulan lebih lepas tu mak pengsan tiba-tiba.  abah bawak p

hospital jengka.


bermula hari tu... keadaan mak makin hari, makin teruk.  seminggu mak kat spital.

kemudian doktor bagi balik, keadaan mak elok sket, tapi mak dah tak boleh berjalan

masa tu.  kena guna kerusi roda.  2 hari je mak sempat duk umah, pas tu abah

terpaksa bawak mak p hospital semula, sebab keadaan mak terlalu lemah, mata tak

bleh bukak, dah tak bleh bercakap, mak tak makan sejak balik umah.  masuk makanan

mak muntah.


doktor kata penyakit mak dah teruk, kuman dah merebak ke paru-paru dan hati.  

sebab tu mak tak boleh makan.  selama di spital mak hidup dengan air dan ubat

saja.  sayunya aku tengok muke mak dah cengkung, nafas tercungap-cungap.  tapi

masa tu mak boleh bercakap.  satu yang aku amat kagum dengan mak, walaupun dia

menderita sakit.  tak pernah dia sebut yang dia sakit.  kami berbual macam biasa.

macam tak de apa-apa boleh buat lawak, gelak lagi.  walhal aku tau yang dia

menanggung sakit yang amat sangat.  doktr ada terangkan pada kami adik beradik

macam mana nak jaga org sakit barah.  doktor kata penyakit ni panas, lebih panas

dari suhu bila kita demam, kemudian semua sendi satu badan akan sakit, perut rasa

lapar tapi tak boleh makan.  penglihatan akan kabur, disebabkan paru-paru mak dh

rosak, bila dia bernafas dia akan rasa sakit.  seksanya mak.  tapi dia tak tunjuk

kesakitan dia pada anak-anak.  cuma bila dia tengok adik, dia akan menangis.  aku

pun sama akan ikut menangis bila tengok mak peluk adik.  semakin hari keadaan mak

semakin teruk .... aku ambik keputusan untuk cuti satu sem.  abg di jepun pun

balik.  hati mak dah mula membengkak.  perut dia buncit macam di pam.  berkilat

dan boleh nampak urat.  mata mak dah tak terang, bila dia tengok satu-satu benda,

dia akan nampak seperti ada benda macam semut tengah merayap.  dan masa tu juga

pemikiran mak dah tak berapa normal.  dia tak kenal dah orang yg pegi melawat dia,

kecuali kali anak-anak dia.  ada satu masa, aku tengah urut tangan dia, dia sapu

kepala aku macam ada benda atas kepala aku, aku tanya kenapa.  mak kata ada habuk

penuh atas kepala aku jadi dia nak sapu buang.  masa tu jugak merambu air mata

aku.  walaupun dia menderita sakit, dia masih semangat menjaga kebajikan dan

kebersihan anak dia.  hampir 3 bulan mak kat spital jengka, dan selama tu la kami

sekeluarga berumah di sana.  semua misi, doktor dah kenal.


selama tu jugalah kami adik beradik jaga mak, urut dia, bagi makan ubat, mandikan

dia, tukarkan baju dan segalnya walaupun kami lelaki jururawat kat situ dah tak

kesah.  memulanya mereka memang tak bagi orang lelaki masuk wad wanita lepas

waktu melawat.  kami jumpa doktor dan ketua dia jururawat, mintak kebenaran sebab

kami tak de adik-beradik pompuan kemudian mak perlukan org tunggu 24 jam, sebab

bila mak kejang kena ada org urut dia dan ni lah saja peluang yang kami ada nak

balas jasa mak sementara hayatnya masih ada.  akhirnya mak kami bawak balik ke

umah.  sebab mak kate dia tak nak mati di hospital, dia nak mati di rumah sendiri,

nak tengok anak-anak dia suami dia.  mintak ngan doktor, doktor benarkan.  doktor

kata mak dah tak de harapan.  bila mak sampai rumah.  suatu keajaban berlaku, mak

mintak makan, kemudian ingatan dia normal semula.  cuma mata dia ja masih kelabu.

dia makan, kami bagi semua makanan yg dia suka, apa yang dia sebut kami cari.  

kami ambik semua baju baru mak kami pakaikan pada dia.  mak sembang ngan semua

orang, mintak maaf ngan semua.  mak terpaksa baring mengiring, sebab perut dia

smakin membesar.  lebih kurang seminggu mak kat rumah.


mak nazak.  hari tu pagi sabtu.  nafas mak tersekat-sekat... masa tu mak dah dak

boleh bercakap, suara dia keluar amat perlahan.  kita kena letak telinga kat mulut

dia baru dengar.  tengah hari tu kami dah tak sampai hati lagi tengok mak dalam

keadaan tu, seksa sangat, umpama ikan dilempar ke darat.  kami sekeluarga

berbincang.  tanya pendapat orng tua dan buat keputusan, agaknya hari ni sampailah

masa tamatnya penderitaan mak sekian lama.  kami dah tak sanggup tengok mak

terseksa lebih lama.  kami adik-beradik dan abah pegi pada mak.  kami mintak ampun,

mintak maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki, mintak halal makan minum kami,

mintak halal air susu yang kami minum.  "ma... emie mintak ampun, mintak maaf

segala dosa emie pada ma, dari hujung rambut sampai hujung kaki.  emie mintak

halal makan minum emie selama ni, emie mintak halal air susu yang emie minum"

banyak lagi aku nak sebut pada mak tapi tak terkeluar dari mulut.  Ya Allah

kenapalah jadi macam ni.  kami kucup dahi mak.... kami cium tapak kaki mak.  air

mata mak mangalir.  kami letak adik tepi mak.  bagi mak cium adik.  sayunya aku

tengok.  air mata mak mengalir bila tengok adik.  kesian adik lepas ni dia dah

tak dapat jumpa mak.  tak dapat merase kasih sayang mak.  mak bisikkan sesuatu

pada abah.  air mata abah mengalir.  nilah seumur hidup aku nampak abah menangis.  

abah kucup dahi mak.  kemudian dengan amat terpaksa kami terlentangkan mak.  aku

terpaksa, kami terpaksa.  kami syangkan mak.  tak nak seksa mak.  tak lama mak

sesak nafas.  abah ajar mak mengucap.  Allahhuakbar seksanya menuju kematian,


Innalillahiwainnahiro-jiun..... ibu tercinta pergi buat selamanya.........


Maaf, setakat ini sahaja sanggup saya tulis kisah ini..... linangan air mata dan

Al-Fatihah sebagai noktahnya.


INGAT.... IBU KANDUNG HANYA SEORANG SAHAJA DI DUNIA INI, JIKA TIADA.  MAKA

TIADALAH GANTINYA.  SYURGA ITU DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU.


KEPADA MEREKA YANG MASIH MEMPUNYAI PELUANG.... AMBILLAH PELUANG INI, CIUM TANGAN

IBU MINTAK AMPUN.  JANGAN TUNGGU HARI RAYA JE... TAKUT TAK SEMPAT.


AKU... HANYA MAMPU MENGUCUP BATU NISAN MAK DI PAGI SYAWAL.  

bila makan kuih tepung bungkus ... aku akan ceritakan pada wife aku, 'sebab kuih

ni la abg boleh pegi sekolah dan kuih ni lah yang membesarkan abg adik beradik '


Ya Allah, Engkau ampunkanlah dosa kedua ibubapaku dan kasihanilah mereka sebagai mana mereka mengasihaniku semasa kecil. Engkau rahmatilah mereka Ya Allah. Ameen.

2 comments:

  1. rasa mcm nak menangis kuat baca citer nie... sekurang2nya dia sempat mintak ampun, maaf & halalkan makan minum.... mimie langsung tak sempat.... :(

    ReplyDelete
  2. berlinangan air mata baca cerita ni.. teringat mak di kg.. terbayang juga wajah arwah ayah saya...

    ReplyDelete

Welcome

..